Saturday, May 16, 2009

Salah ke aku sedekah kat die?

It's been a long long long time since I last wrote. Actually there are lot of things I want to share but I always forget things :P~

Some of my friend ask me, "Hey Munir, what's so special about your blog ha?" I just answered in a simple sentence. " I write sincerely from my heart, I write what I feel good for me and my friends." There you go :)

I'm not planning to write this thread in english so on the next sentence my thread will be in bahasa. Thanks for reading :P~

+/- Read More

Di sini saya lebih suka kongsi pengalaman saya dan rakan-rakan dengan menggunakan nama samaran atas sebab sebab tertentu.

Diluahkan oleh Rizman (bukan nama sebenar)

Hari ni aku sebok sikit sebab terpaksa tolong ayah aku siapkan ofis baru dia. . Hurmm banyak tol bende nak kene setup. . Pendawaian elektrik, pemasangan printer 4 dlm 1, format komputer lama, setup router untuk networking. .

Pergh. . panas siot da la aircond tak ada lagi. . kalau tak de orang, aku da naked je wat keje!! Memang basah boxer aku wat keje dalam panas. Ape nak buat rungut dalam hati aje la da memang tanggungjawab anak sulong. .

"Abah, man turun bawah kejap ye nak g lunch", kata aku dengan muka selamba. Alaa. . lagi lagi makan kat mamak lagi lagi mamak. . haii perut aku pon da macam mamak, rengus Rizman. "Chaa, teh o-ais wonne! Lambat aku tak mau bayar key!", jerit Rizman. Sehari die tak buli budak2 kedai mamak nie tak senang duduk die.

Tengah sedap sedap aku melantak nasi kandaq datang sorang lelaki lingkungan 40an ke arah aku. "Mintak maaf ye dik, nie ada benih sayur dengan buah. . elok makan bende nie. ." belum sempat die habiskan kate kate die, aku angkat tangan. . "tak pe la bang, saya tak nak". Lelaki tadi senyum sinis, "belanje abang air bole dik"?

Aik, xmau beli kene belanje die lak ha ha ha. . rungut aku dalam hati. "Tade hal, order je bang" balas aku dengan senyuman. .

Selang hampir 10minit

Datang lelaki berumur lingkungan 50an dengan pakaian agak kusut masai dan jalan terhincut hincut. Mukanya iras iras seakan india tapi dia fasih berbahasa melayu. "Dik, nak beli kelape mude x? 3 biji rm2.00 je. ." kata lelaki itu sambil memuncungkan bibirnya ke aras kelapa yang dipegangnya. "Takpela, saya tak makan kelapa" jawab aku pantas.

Ekor mate aku memerhatikan gerak geri lelaki tadi, kali ni die cube promote kat pekerja pekerja kedai mamak tu pulak. . Aku perati betul betul lelaki tue sama ada die mabuk ke tak. Gaya jalan yang lemah, nada suara agak tersekat sekat. Firasat aku kate, lelaki nie tak mabok sebaliknya die perlukan duit untuk makan. Mungkin jugak untuk beli makanan anak anak die.

Aku keluarkan sikit duit aku dari beg duit. . aku genggam erat. Aku da la penggagur sekarang nie, tapi aku rase lelaki nie perlukan duit sikit. Tak semena-mena lelaki tue datang semula kepada aku. "Adik taknak ke? ade lagi sikit tue" katanya. Aku hanya tersenyum lalu menghulurkan duit kepada lelaki tadi. Bagi aku, die bagos. . die taknak mintak sedekah dan simpati dari orang. Sebaliknya dia berusaha jugak jual kelapa untuk makan seharian.

"Adik nak berape" tanya lelaki tu lagi. "Tak pela amik je la, saya tak makan kelape" jawab aku. "Ade jugak lagi orang macam nie. . Terime kasih ye. . Rasa la sebijik dik" tambahnya lagi. Aku tetap dengan pendirian aku. Sebelum berlalu die selak bajunya lalu menunjukkan tulang bahunya yang tersembul keluar. . Mata aku memandang tajam ke arahnya. Aku faham perasaan die. . betape sukarnya nak cari duit dalam keadaan die serba kekurangan sekarang.

Dalam hati aku terdetik rasa menyesal, aku insan yang hina yang tak bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. . Walaupun aku taka keje sekarang, hutang btimbun timbun, macam macam musibah menimpa. . tapi aku masih mampu senang lenang idup di bumi DIA. Aku masih muda, masih sihat, masih mampu untuk selesaikan semua masalah aku.

Selang 3 Jam kemudian

Alamak tengah drive ni la tepon nak bunyi. . "Good Evening Mr. Munir, I'm Sha calling from PA Builder", suara manis keluar dari henpon aku. "Yes Miss Sha, what can I help you?" balas aku dengan macho he he ingatkan awek mane. "Regarding your application for #@$% can you come for an interview tomorrow? Tammat

Dapat tak mesej yang cuba saya sampaikan??





post signature

3 comments:

alihanafiah said...

munir best!munir best!munir best!

Hananeechan said...

bagus3..
update weyh!

MuNiR said...

he he on the way back. .
nie sume kawan2 lame ak comment nie!
thanks all my old friends :)))